• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 16 آذر 1400
کد مطلب : 147483
+
-

اریک زمور؛ دشمن مهاجران و مسلمانان فرانسه

اریک زمور؛ دشمن مهاجران و مسلمانان فرانسه

نامزدی اریک زمور، روزنامه نگار سابق و نویسنده - سیاستمدار فعلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، موجی از نگرانی را در میان جامعه مهاجران ساکن این کشور برانگیخته است. او طی سالیان گذشته، به‌عنوان شخصیتی ضد ‌مهاجر و مخصوصا مخالف اسلام و مسلمانان شناخته شده که دیدگاه‌های بسیار افراطی و حتی غیرانسانی برای «حفظ یکپارچگی اجتماعی» کشورش مطرح می‌کند. در روزگاری که نیروهای راستگرای افراطی در بسیاری از نقاط جهان به واسطه صندوق رأی به قدرت می‌رسند، بدون شک نگرانی از نامزدی اریک زمور فرانسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری چندان بی‌مورد نیست. زمور 63ساله قبل از هر چیز، یک شخصیت رسانه‎ای است. او تا سن 40سالگی به‌عنوان خبرنگار روزنامه مشهور لوفیگارو فعالیت داشت و بعد از آن هم وارد دنیای رسانه‌های تصویری شد. نزدیک به 6سال فعالیت در مشهورترین برنامه‌های سیاسی-اجتماعی تلویزیون‌های مختلف فرانسه، زمور را به شخصیتی کاملا شناخته شده برای محافل عمومی این کشور تبدیل کرده است.
اما نقطه عطف اساسی در زندگی حرفه‌ای زمور، جایی خارج از رسانه‌های مکتوب یا تصویری شکل گرفت. «فرانسه هنوز حرف آخرش را نزده» یا «خودکشی فرانسوی»، نام کتاب مشهور اریک زمور است که در سال 2014منتشر شد و جنجال‌ بسیاری در داخل و خارج از این کشور به پا کرد. زمور در شرح باورهای خود در این کتاب می‌نویسد که مردم فرانسه امید به آینده را از دست داده‌اند و شیوه اداره فعلی کشور، پیامدهای غیرقابل جبرانی را برای فرانسوی‌ها به‌دنبال خواهد داشت. اگرچه زمور انتقادات سیاسی و مخصوصا اقتصادی متعددی نسبت به شیوه اداره فرانسه طی دهه‌های گذشته داشته، اما اعتراض اصلی او متوجه پرونده مهاجران است. براساس آخرین آمارهای رسمی، مهاجران نزدیک به 8میلیون، معادل 10درصد از جامعه فرانسه را تشکیل داده و نقش مهمی در تحولات این کشور دارند. در این میان، مسلمانان با نزدیک به 6میلیون نفر، بدنه اصلی جامعه مهاجران ساکن فرانسه به‌حساب می‌آیند. اریک زمور در حقیقت یکی از نمایندگان جریانی است که از سال 2014و مخصوصا پس از ظهور گروه تروریستی داعش، به گرایش‌های ضد‌اسلامی در جامعه فرانسه دامن زده و موجی از مهاجر هراسی در این کشور خلق کرده‌اند. او در کتاب خود می‌نویسد: مسلمانان جامعه‌ای بسته و منزوی هستند که به‌تدریج در مناطق حاشیه‌ای شهرهای فرانسه جمع شده و شهروندان اصلی این کشور را ناچار به کوچ اجباری کرده‌اند. زمور از اقلیت مسلمان ساکن فرانسه به‌عنوان «مردمی در دل یک مردم دیگر» یاد کرده و می‌نویسد: عدم‌کنترل وضعیت مسلمانان مهاجر در فرانسه، ما را به‌سوی وقوع جنگ داخلی طی سال‌های آینده سوق خواهد داد.

آیا زمور، خود یک فرانسوی اصیل است؟
قطعا در نگاه اول به‌نظر می‌رسد فردی که تا این اندازه مواضع افراطی برای حفظ یکپارچگی اجتماعی فرانسه و دشمنی با مهاجران اتخاذ می‌کند، خود یک فرانسوی کاتولیک مذهب اصیل است. اما اریک زمور راست افراطی در کمال ناباوری، نه‌تنها اصالتا فرانسوی نیست بلکه دیانتی غیراز مسیحیت هم دارد. خانواده زمور از یهودیان الجزایری هستند که کمی بعد از اشغال این کشور و آغاز استعمار، موفق به ترک الجزایر شده و برای کار وارد فرانسه می‌شوند. زمور در کتاب خود، استعمار فرانسه در الجزایر را «نعمتی آسمانی» توصیف کرده و می‌نویسد: جهان متمدن از دروازه استعمار وارد الجزایر شد تا جامعه عقب مانده، فقیر و بیمار این کشور را نجات دهد. زمور که همچنان رسما یک یهودی است درباره نسبت دیانت و ملیت خود می‌گوید: یهودیت مانع از عشق من به جمهوری فرانسه و تاریخ و فرهنگ اصلی این کشور نشده است؛ من همواره خود را فردی یهودی مذهب با فرهنگ کاتولیک می‌پندارم. او همچنین در واکنش به انتقادات تاریخی از اقدامات غیرانسانی استعمار فرانسه در الجزایر، نظیر قتل 1.5میلیون انسان، برده داری و یا آزمایش‌های هسته‌ای در صحرای این کشور که بیش از 40هزار قربانی داشت، می‌نویسد: «فرانسه می‌توانست همچون آمریکا، اقدام به نسل کشی کامل کرده و برای همیشه نقش فرهنگ عقب مانده الجزایری‌ها را از تاریخ محو کند. اما در عوض تصمیم گرفت این سرزمین و مردمش را از دل تاریکی و جهل تاریخی نجات دهد؛ تصمیمی که البته با هزینه‌های نظامی و انسانی همراه بوده است.»
زمور هفته گذشته رسما نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را که قرار است در تاریخ 4اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شود، اعلام کرد. بر این اساس، نخستین تجمع انتخاباتی حامیان او نیز روز یکشنبه، با حضور هزاران نفر در یکی از محله‌های مرکزی پاریس بر پا شد. اگرچه جریانات چپ‌گرا، مهم‌ترین دشمنان زمور در ساختار سیاسی فرانسه به‌حساب می‌آیند اما برخی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند نامزدی او به موقعیت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور لیبرال و میانه رو فرانسه کمک کند. شبکه الجزیره در این‌باره گزارش می‌دهد: اگرچه دولت مکرون طی سال‌های گذشته، ناکامی‌های متعددی، مخصوصا در حوزه اقتصادی داشته و در انتخابات شوراهای شهر نیز متحمل شکست شده، اما نامزدی فردی افراطی نظیر اریک زمور با مواضع نگران‌کننده می‌تواند موقعیت متزلزل مکرون را در آستانه انتخابات تغییر دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید